Czy zdarzyło wam się kiedyś przyjść na lotnisko i dowiedzieć się, że wasz lot został opóźniony lub odwołany? Nie wiecie co robić w takiej sytuacji? Co powinien zapewnić przewoźnik i jakie prawa wam przysługują? Powinniście poznać prawa pasażera i wiedzieć, kiedy i w jakich sytuacjach przysługuje wam odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot.
Jeśli wasza podróż zaczyna się lub kończy w jednym z miast w Unii to obejmuje Was rozporządzenie nr 261/2004. Ustala ono co należy się pasażerowi w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu. Niezależnie od tego w jakiej klasie podróżujecie, czy są to tanie linie, czy loty czarterowe. Mi udało się uzyskać odszkodowanie 2 razy – za lot do Paryża od Wizzair przy 6 godzinnym opóźnieniu, oraz przy czarterowym przelocie LOT-em do Tunezji. W obu przypadkach linie lotnicze odmówiły wypłaty odszkodowania twierdząc, że opóźnienie nie powstało z ich winy. Ja niestety nie mogłam tego sprawdzić, więc od razu złożyłam skargę do ULC. W obu przypadkach udało mi się otrzymać odszkodowanie – bez żadnych firm pośredniczących.
Opóźniony lot
Kiedy lot jest opóźniony o kilka godzin, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam wyżywienie oraz napoje – obojętnie czy to przez kupony do lotniskowej restauracji, czy przez przygotowany przez linię posiłek. Powinien zapewnić także możliwość skorzystania z telefonu. Takie prawa przysługują nam, kiedy opóźnienie lotu wynosi:
- 2 lub więcej godzin w przypadku lotów o długości do 1 500 km,
- 3 lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie powyżej 1 500 km,
- 3 lub więcej godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrz Unii o długości pomiędzy 1 500 km a 3 500 km,
- 4 lub więcej godzin w przypadku lotów o długości powyżej 3 500 km.
W przypadku, kiedy lot opóźniony jest o więcej niż 5 godzin, mamy możliwość rezygnacji z podróży i zwrotu kosztów biletów ( w ciągu 7 dni). Z kolei jeśli lot przesunięty jest na kolejny dzień, przewoźnik powinien zapewnić nocleg oraz pokryć koszty dojazdu do hotelu.
Jeśli opóźnienie lotu wynosi co najmniej trzy godziny, pasażerom przysługuje odszkodowanie w wysokości:
- 250 € dla lotów o długości do 1 500 km
- 400 € dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1 500 km
- 400 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1 500 km do 3 500 km
- 600 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3 500 km
Gdy mamy lot z przesiadką na jednym bilecie i jeden z nich został odwołany lub opóźniony, linia lotnicza musi zapewnić alternatywną drogę do celu naszej podróży.
Jeżeli jednak opóźnienie samolotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. z powodu strajku na lotnisku bądź warunków atmosferycznych) nie mamy prawa do odszkodowania.
Odwołany lot
W przypadku odwołania lotu sprawa wygląda bardzo podobnie. W sytuacji gdy nasz lot zostanie odwołany, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam przelot w najbliższym możliwym terminie, bądź zwrócić koszty biletu.
Odszkodowanie przysługuje nam w takich samych wysokościach jak w przypadku opóźnień. Wyjątkami są sytuacje, kiedy linia powiadomi nas o tym na minimum 2 tygodnie przed podróżą, lub zapewni połączenie, którym dotrzemy do celu maksymalnie 4 godziny po planowanym przylocie.
Jak się ubiegać o odszkodowanie?
Pierwszym krokiem zawsze jest złożenie reklamacji do przewoźnika. Na ogół specjalne formularze reklamacyjne znajdziemy na stronie każdej linii lotniczej. Następnie czekamy na odpowiedź, na którą linia ma 30 dni. Jak już pisałam na ogół będzie to odpowiedź negatywna, ale podobno zdarza się, że linie w ogóle nie odpisują.
Po 30 dniach składamy odwołanie do ULC ( Urzędu Lotnictwa Cywilnego). Gotowy formularz skargi znajdziecie na www.ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazera/pliki-do-pobrania. Do wniosku dołączacie dokumenty takie jak bilety lotnicze oraz potwierdzenie złożenia reklamacji. W przypadku lotów czarterowych biura podróży mają obowiązek wydać wam potwierdzenie lotu. Formularz możecie złożyć listownie bądź elektronicznie – na stronie ULC znajdziecie adres wysyłki. W moim przypadku odpowiedź z ULC przyszła bardzo szybko. W obu przypadkach otrzymałam telefon i maila z wiadomością, że linia musi wypłacić mi odszkodowanie. Potem czekacie już jedynie na przelew, który powinniście otrzymać w ciągu miesiąca.
Ważne:
Podane przeze mnie wyżej linki dotyczą zdarzeń, które nastąpiły na terenie Polski. W przypadku innych krajów UE, trzeba złożyć skargę do odpowiedniego urzędu, których listę znajdziecie tutaj.
Wierzę, że jako świadomi swoich praw pasażerowie, będziecie wiedzieli jak się o nie ubiegać. Jak mówiłam, ja domagałam się odszkodowania 2 razy i za każdym razem udało mi się je dostać. Niestety prawda jest taka, że większa część osób nie składa reklamacji wcale, bądź odpuszcza sobie po odmowie od linii lotniczych. A jak widzicie zdecydowanie nie warto.
Jeśli spodobał Ci się ten wpis i chcesz być na bieżąco, polub My Travel Blog na facebooku.