10 powodów, aby się wysypiać + 10 porad, jak zrobić to lepiej 34 komentarze


„Wyśpię się po śmierci” – lubiłam żartować. Wydawało mi się, że szkoda mi czasu na spanie. A jednak sen, obok powietrza i odżywiania, jest jednym z podstawowych czynników, niezbędnych do prawidłowego rozwoju naszego organizmu. Przynosi nam naprawdę wiele korzyści. Zobacz, co daje nam dobry sen i jak sprawić, aby spało nam się dobrze.

Skutki niedosypiania

Jak już mówiłam, nie doceniałam spania. Chociaż codziennie rano ledwo zwlekałam się z łóżka, to nie uważałam, że to dlatego, że spałam za krótko. A skąd! Po prostu praca jest za wcześnie i w tygodniu nigdy się nie wyśpię. Dzień zaczynałam od kawy, pracę od kolejnej. A, że działanie kawy jest zdecydowanie za krótkie to do końca dnia jeszcze kilka razy musiałam się nią poratować. Albo co gorsza jakimś energetykiem. A po pracy wiadomo, obowiązki domowe, potem trochę telewizji albo jakieś wyjście i znów robiło się za późno, aby się wyspać. Takie długotrwałe niedosypianie powoduje nie tylko senność i zmęczenie, ale również osłabia wydolność i odporność organizmu oraz pogorszenie funkcji intelektualnych. Ale to jeszcze nie wszystko. Jeśli nie wysypiamy się latami może to skończyć się depresją, nadciśnieniem i chorobami serca.

 

Dlaczego warto się wysypiać

 

1 . Sen poprawia pamięć

Pamiętacie o chowanym pod poduszkę zeszycie na noc przed sprawdzianem? 🙂 Cały wieczór nauki, zeszyt po poduchę, a rano wszystko się pamięta. To zasługa snu oczywiście. Dlatego dzieci i młodzież w wieku szkolnym powinna się dobrze wysypiać. Sen poprawia także zapamiętywanie czynności ruchowych jak taniec, czy gra na instrumentach. Dlatego duża ilość snu zalecana jest dla osób np. po udarze, które przechodzą rehabilitację.

2. Sen zapobiega chorobom

Jeśli wierzyć amerykańskim naukowcom. Przekonują oni, że po zdrowym nocnym wypoczynku we krwi spada aktywność związku wywołującego procesy zapalne w organizmie. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wielu schorzeń, takich jak choroby serca, cukrzyca, nowotwory czy zapalenia stawów.

3. Sen pobudza kreatywność

Jeśli czeka Cię zadanie, wymagające choć odrobiny kreatywności, koniecznie dobrze się wyśpij. Nocny wypoczynek aktywuje te obszary mózgu, które związane są z emocjami i zbieraniem wspomnień. Takie „uporządkowanie umysłu” pobudza twórczość i kreatywność. Ludzie nie wyspani tracą szansę na dobre pomysły.

4. Sen przyczynia się do osiągania większych efektów w sporcie

Jeśli uprawiasz jakiś sport, to mam dla Ciebie świetną wiadomość. Sen może pomóc Ci poprawić twoje wyniki. Badania, które przeprowadzono na Uniwersytecie Stanford wykazały, że futboliści śpiący każdej nocy przynajmniej przez 10 godzin po 7-8 tygodniach poprawili swoje wyniki w biegu, byli mniej zmęczeni na co dzień i stawali się znacznie bardziej wytrzymali. Potwierdza to wnioski z poprzednich badań przeprowadzonych na pływakach i tenisistach.

5. Sen wzmacnia koncentrację

Problemy z koncentracją dotyczą zarówno dzieci w wieku szkolnym, które często nie mogą się skupić na zajęciach, jak i dorosłych, kiedy w pracy muszą podjąć się kilku obowiązków. Macie czasem wrażenie, że wasze myśli same gdzieś odpływają? Zdrowy sen zmniejsza takie objawy. Odpowiedni odpoczynek w nocy zatrzymuje zmiany, które odpowiadają za nadpobudliwość, brak koncentracji i impulsywne zachowania.

6. Sen pomoże Ci w walce z kilogramami

Tak kochani! Jeśli planujecie zrzucić zbędne kilogramy, razem z dietą i ćwiczeniami, zaplanujcie także zdrowy sen. Zarówno za sen, jak i za przemianę materii odpowiadają te same obszary mózgu. Gdy jesteś śpiący, hormony sprawiają, że czujesz się głodny. Po za tym osoby wypoczęte szybciej spalają tłuszcze ( i to o 56%!).

7. Sen zmniejsza stres

Nikomu z nas nie brakuje w życiu stresu. Najlepszym lekarstwem na zszarpane nerwy jest właśnie sen. Naukowcy odkryli, że w czasie snu spada poziom substancji odpowiadających za gromadzenie w naszym umyśle przykrych przeżyć. Nie bez powodu mówi się „muszę się z tym przespać”. Po przebudzeniu złe wspomnienia wydają nam się znacznie odleglejsze, a problemy łatwiejsze do rozwiązania.

8. Sen pomaga walczyć z depresją

Według Światowej Organizacji Zdrowia depresja to dziś czwarty, najpoważniejszy problem zdrowotny na świecie. Zdrowy sen pozwala przezwyciężyć niepokój i niestabilność emocjonalną oraz poprawi nasze samopoczucie.

9. Sen przedłuża życia

No i tu znowu brawa dla naukowców z Uniwersytetu Portland. Przeanalizowali oni sen blisko 15 tys. Amerykanów, wśród których znalazło się około 3 tys. stulatków. I Co się okazało? Kto więcej śpi, ten dłużej żyje. Średnia długość snu wśród najstarszych osób wynosiła do 10 godzin. Zbyt krótki sen osłabia nasz system immunologiczny oraz spowalnia pracę mózgu.

10. Sen poprawia nasz wygląd

Sen zdecydowanie wpływa na kondycję naszej skóry. Podczas snu komórki ciała uruchamiają procesy, które naprawiają szkody czynników negatywnie wpływających na skórę, takich jak promienie UV czy stres. Większa ilość snu zredukuje też cienie pod oczami.

 

 

Jak spać lepiej

 

Mam nadzieję, że wszyscy już wiedzą, jak ważne dla naszego zdrowia i życia, jest odpowiednie spanie. Teraz sprawdźcie, co zrobić, aby wysypiać się lepiej.

 

  1. zimno, ciepło, cicho, ciemno

Urządź swoją sypialnię bardzo przytulnie. Nie używaj w niej rażących, ostrych kolorów, ale tych ciepłych i stonowanych. Temperaturę z kolei ustaw na niższą. Najlepiej wyśpimy się w pomieszczeniu, o temperaturze do 21 stopni. W sypialni powinno być także bardzo cicho i ciemno. Słabe światło powinniśmy włączyć jedynie kilkadziesiąt minut przed zaśnięciem, co pomoże nam się wyciszyć i spowoduje, że w organizmie uwolni się więcej melatoniny.

  1. Elektronika zostaje za drzwiami

Korzystasz z telefonu, komputera albo oglądasz telewizję przed zaśnięciem. Nie ty jeden, bo to również i mój największy problem. Niestety te czynności wpływają na obniżoną jakość snu i utrudniają zaśnięcie. Nie jest łatwo z tego zrezygnować, ale spróbować powinniśmy.

  1. Łóżko służy do spania

I tylko do spania. Jeśli wy też lubicie w łóżku poczytać, wypić kawę, zjeść śniadanko albo popracować z laptopem to powinniście to zmienić. Nasz mózg powinien kojarzyć łóżko jedynie z wypoczynkiem, wyciszeniem i relaksem.

  1. Załóż skarpety

Kiedy tylko poczujesz, że jest Ci zimno. Chłód to największy wróg snu. Nie myśl, że jakoś wytrzymasz – wierz mi, nie dasz rady. Lepiej od razu załóż skarpety lub sięgnij po koc.

  1. Zacznij ćwiczyć

Wysiłek fizyczny jest dobry na wszystko, nawet na sen. Osoby, które ćwiczą, śpią lepiej od tych, którzy mają mało ruchu, nawet jeśli ich sen trwa tyle samo. Aktywni fizycznie doświadczają lepszego, bardziej relaksującego snu praktycznie każdej nocy.

  1. Znajdź swój rytm

Chodź spać i wstawaj mniej więcej o tej samej porze – włącznie z weekendem. Pomoże to uregulować cykl snu i po jakimś czasie będziesz zasypiać szybciej i spać mocniej. Po przebudzeniu natomiast wyjdź na jasne światło. Pomoże to uregulować zegar biologiczny.

  1. Ogranicz kofeinę

O ile poranna kawa to nie problem (zresztą jak tu by inaczej żyć? ), o tyle po południu powinniśmy unikać kofeiny zarówno w napojach jak i w pokarmach. Zakłóca ona głęboki sen, więc nawet małe ilości w czekoladzie mogą mieć negatywny wpływ na spokojny sen. Czytaj etykiety – niektóre leki przeciwbólowe także zawierają kofeinę.

  1. Zjedz lekką kolację

Unikaj ciężkostrawnych potraw i dużych porcji, które obciążają układ trawienny i zakłócają tym samym sen. Zjedz też kolację 2 – 3 godziny przed snem. I zapomnij wreszcie o tej mitycznej godzinie 18. Na głodnego trudniej usnąć.

  1. Zadbaj o dobre poduszki i odpowiednią pozycję

Jeżeli budzisz się z obolałą szyją, to zapewne wina poduszki. Nie może być ona ani za płaska, ani za gruba. Powinna mieć odpowiedni rozmiar i wspierać szyję tak, aby układała się w neutralnej pozycji. Spania na brzuchu również lepiej unikać, ponieważ wykręca kark i powoduje ucisk narządów wewnętrznych.

  1. Unikaj długich drzemek

Jeśli musisz przespać się w ciągu dnia, to dopilnuj, żeby nie trwało to dłużej niż 30 minut. Ucinanie sobie drzemki może sprawić późniejsze kłopoty ze snem w nocy. Jeśli jednak w dzień zrobisz się śpiący, spróbuj wyjść na krótki spacer, napij się zimnej wody albo zadzwoń do przyjaciela. To pomoże Ci się pobudzić.

 

 

To już wszystkie porady, a teraz sama podejmuję się wyzwania, aby zacząć spać dłużej i lepiej. Po pierwsze żegnam się z telewizją na dobranoc, zmniejszam ilość kawy, więcej się ruszam, a przede wszystkim śpię dłużej. I jeśli uda mi się wreszcie wstawać rano z myślą, że się wyspałam, to znaczy, że wygrałam 🙂

 

 


Jeśli spodobał Ci się ten wpis i chcesz być na bieżąco, polub My Travel Blog na Facebooku.


 


O mytravelblog

Witaj! Mam na imię Ania i pochodzę z Warszawy. Z wykształcenia jestem ekonomistą, ale moją największą w życiu pasją są podróże i fotografia. Uwielbiam odkrywać nowe miejsca, zdobywać nowe doświadczenia, poznawać nowych ludzi, nowe kultury, poglądy, smaki i zapachy. Od kilku lat realizuję moje podróżnicze marzenia, których z każdym dniem przybywa mi coraz więcej.

  • Dzięki za wskazówki. Niestety to wszystko wydaje się proste w teorii. W praktyce już różnie to bywa.

  • Claudia Pudernik

    Hah xD ja tak mam, jest mi zimno, to będę się kręcić i kręcić, ale skarpetek nie ubiorę 😀

  • Gosia

    A ja jak mam zimne nogi „za chińskiego boga” nie zasnę. Więc w zimę często sakrpety na nogach. Sen to życie.

  • Och Wychowanie

    Ja czytałam z zainteresowaniem, do wielu zasad się stosuję, ale nad pewnymi muszę jeszcze popracować. Uzupełniłaby Twój post jeszcze filmikiem https://www.facebook.com/5min.crafts/videos/vb.673283106147611/427582980922918/?type=2&theater Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Najlepiej mi się zasypia, kiedy wcześniej zadbam o to, aby pokój był wysprzątany i wywietrzony. 🙂 Nie potrafię spać w skarpetkach i nawet jak mi jest bardzo zimno nie jestem w stanie ich założyć, sen przychodzi w trakcie samoistnego rozgrzewania się stóp pod pierzyną. 🙂
    Bookendorfina

  • Temat na czasie dla mnie, bo od nowego roku udaje mi się codziennie wstawać tuż po 6:00 i spokojnie zaczynać dzień WYSPANA. Co do punktu 5. i aktywności fizycznej – odradzam ćwiczenia tuż przed snem, bo ta pozytywna bomba może jednak trochę odwlec pójście spać. 🙂

    • gratulacje 🙂 przed samym snem to faktycznie cwiczenia beda zbyt pobudzajace, ale popołudniu czy na dzień dobry beda swietne 🙂

  • U mnie też różnie to bywa z wysypianiem się 😉 Ale fakt, jak mi zimno, to bez skarpetek nie usnę, choćby nie wiem co 🙂

  • Osobiście jestem wielką fanką snu. Wysypiam się tylko wtedy kiedy śpię 10 godzin i kiedy nie przegrzewam się. Zawsze przed pójściem spać wietrze pomieszczenie. To chyba dobry nawyk 🙂
    Pozdrawiam

  • elka

    Sen, ja to tylko w niedzielę mogę się wyspać.

  • Akurat poszukiwałam rad w temacie dobrego snu, a u Ciebie ich całkiem sporo:) Zdecydowanie skorzystam.

  • niestety mój sen ogranicza to, o której wstaje moja dwulatka 🙂

  • Jolanta Grzebinoga

    Kocham spać! I o spaniu mogę czytać, rozmawiać, słuchać godzinami… a praktyka czyni mistrza =D

  • Mnie strasznie irytuje, jak mi ktoś mówi, że za długo śpię, że marnuję czas, źe od tego jestem rozespana i mnie głowa boli. Dobra chwila, ale skoro 6-7 godzin to dla mnie za mało to chyba logiczne, że potrzebuję minimum 8godzin dobrego jakościowo snu? Jak syn był malutki spałam po 3-4 godziny i żyłam, ale nie musiałam do pracy chodzić i być maksymalnie skupiona cały dzień 😉

    • dokładnie, każdy ma swoje indywidualne potrzeby co do tego, ile snu potrzebuje 🙂 a przy dzieciach to wiadomo, że nie da się przeskoczyć 😉

  • Marta Jadzia

    Ciągle jestem niewyspana, rano tylko kawa mnie stawia na nogi 🙂 Ciężko jest to zmienić, moja doba musiałaby się rozciągnąć chyba 🙂

  • Ja jestem śpiochem i nie mam problemu z zasypianiem, ale tez nie jest tak że rano nie jestem w stanie wstać. Jeśli mogę sobie pozwolić na leniuchowanie w łóżku to to robię.

  • Jak Ci idzie wysypianie się? Też jakiś czas temu podjęłam to wyzwanie i jestem ciekawa jak sobie radzisz 🙂

    • raz lepiej, raz gorzej 🙂 walczę z tv na noc, wciąż mam z tym problem. Ale kładę się prawie godzinę wcześniej i rano czuję trochę poprawy. A jak u Ciebie? 🙂

  • Z tym spaniem to bywa różnie.. nie zawsze wszystko działa. Czasem jestem tak zmęczona, że spać nie mogę.

    • od kilka osób już słyszałam takie stwierdzenie… no, ale życzę, żebyś wreszcie wypoczęła porządnie i żeby już problemów ze spaniem nie było 🙂

  • Ja wysypiam się po 9-10h. Od zawsze tak miałam, że śpię jak zabita i długo. Myślę, że dobrze jest wprowadzić sobie stałą godzinę o której zaczynasz przygotowania do snu 🙂